Når man præsenterer sig med en hjemmeside, så bevæger man sig ind i et farefyldt farvand, hvor der kun er få sekunder fra succes til fiasko. Brugerne af internettet er nemlig særdeles utålmodige – man har ganske kort tid til at få gjort dem interesserede i ens budskaber, så et godt og kreativt grafisk design af siden er afgørende samtidig med, at man får sine budskaber serveret klart og tydeligt.

Enhver hjemmeside er en form for markedsføring. Selv om man måske ikke bruger siden til at sælge produkter gennem, så er det stadig helt afgørende, at man får sine budskaber frem og får dem serveret, så hjemmesidens brugere hænger ved. Hvorfor skulle man ellers lave en hjemmeside? At være til stede på nettet betyder, at man gerne vil have folk til at finde én og interessere sig for det, man har på hjerte.

Kom til sagen

Et kreativt design af en hjemmeside bør opbygges, så de vigtigste budskaber kommer øverst. Undersøgelser viser, at de fleste mennesker kigger på en hjemmeside med en “Z-bevægelse” – det vil sige, at man begynder at se øverst til venstre og kører så blikket skråt ned over siden for at slutte ud til venstre, Det kan man lige så godt indrette sig efter i sit design.

Der er ingen grund til at ville være den, der bryder med alle trends og standarder for, hvordan brugerne går til en hjemmeside i det håb, at man vil skille sig ud fra alle andre og dermed blive ekstra interessant. Man kan lige så godt gå ind i de eksisterende standarder – og når det så er besluttet, er det det grafiske design, overskrifter og figurer, der skal fastholde brugeren på siden. Et godt eksempel på et sådant design er Maria Casino, som har et klart design med gode grafiske virkemidler.

Mobile platforme ændrer brugsmønstret

Et godt hjemmesidedesign skal også kunne håndtere, at stadig flere brugere af internettet tjekker hjemmesider fra deres mobiltelefon eller tablet. Det ændrer forudsætningerne for en side, at den skal tilgås fra en lille skærm, der er anderledes i format end en traditionel computerskærm, så designet bør tilpasses dette. Allerbedst, når det sker i et responsive design format, hvor det er siden selv, der tilpasser sig den enhed, som brugeren tilgår siden fra.